clear
خانه مقالات معرفی تاریخچه و اهداف شبکه های اجتماعی

معرفی تاریخچه و اهداف شبکه های اجتماعی

خلاصه مطلب

شبکه های اجتماعی رسانه ای هستند که ساختارهای اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی جوامع را تحت تاثیر قرار می دهد . در سال های اخیر تاثیر شبکه های اجتماعی از فضای مجازی بسیار بالاتر رفته است . شبکه های اجتماعی از سویی باعث بالارفتن تعامل و ارتباط بین شهروندان و برخی از فرآیندها شده است و از سویی دیگر ب

07 مهر 1397

تاریخچه شبکه های اجتماعی :

در مقاله  تعریف شبکه های اجتماعی به طور کلی در مورد مفهوم شبکه های اجتماعی صحبت شد .شبکه های اجتماعی پلتفرم هایی هستند که در آن کاربران به واسطه اشتراک گذاری اطلاعات ،  محصولات و ... با هم ارتباط برقرار می کنند . شبکه های اجتماعی در سال های اخیر جایگاه قابل توجهی پیداکرده اند .
مفهوم شبکه های اجتماعی برا اولین بار در سال 1960 در دانشگاه ایالات متحده آمریکا مطرح شد و اولین شبکه های اجتماعی در سال 1997 با نام six degres راه اندازی شد . این شبکه ها به کاربران اجازه ورود اطلاعات ، ساخت پروفایل کاربری و وارد کردن لیستی از دوستان را می دهد . این شبکه اجتماعی شبکه موفقی نبود و پس از 3 سال بسته شد و پس از آن شبکه های لایو ژورنال و رایز ایجاد شد .

 حتما بخوانید

تعریف شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعب در سال 2001 با موج جدیدی روبه ور شد و در سال 2002 شبکه های لینکدین ، اولت و فرنداستر ایجاد گشت . اما در ان زمان شبکه های اجتماعی به عنوان حاشیه به حساب می آمدند و وب سایت ها حرف اول را می زدند . با پیشرفت تکنولوژی رفته رغته تغییرات اساسی اتفاق افتاد و وب سایت هایی ایجاد شدند که در اختیار مخاطب بودند و توسط مخاطب پر می شدند و مدیر فقط یکسری از قوانین برای آن ها وضع می کرد . شبکه های اجتماعی از این نوع وب سایت ها هستند . نم.نه ای از این شبکه ها فیس بوک و یوتویوب می باشند که رفته رفته به غول هایی تبدیل شدند .
اهداف شبکه های اجتماعی به دو صورت آشکار و نهان بیان می شود که در این مقاله له بررسی هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت .

 

تاریخچه شبکه های اجتماعی


اهداف آشکار :

سازماندهی انواع گروه ها :

در دنیای واقعی گروه ها بر اساس یکسری مشترکات مانند عقاید سیاسی ، اجتماعی ، ورزشی و فرهنگی در کنار یکدیگر قرار می گیرند . شبکه های اجتماعی مجازی نیز باهمین محوریت ایجاد می گردند و اعضای یک گروه به دنبال به دست اوردن یک هدف مشترک هستند .


 انتشار سریع و آزادانه اخبار :

اخبار شبکه های اجتماعی سریع و بدون سانسور در اخبار مخاطب قرار می گیرد . که این هم می تواند یک مزیت به حساب بیاید و هم یک عیب . مزیت این می باشد که به مخاطب خود فرصت می دهد که بتواند ازادانه به دور از تبعیت کورکورانه تصمیم گیری نماید و عیب آن این می باشد که امکان انتشار اخبار غلط هم وجود دارد .


 توسعه مشارکت اجتماعی :

شبکه های اجتماعی باعث افزایش مشارکت انسان ها با هم شده است . هرکسی که در هر شبکه اجتماعی عضو می شود به صورت مستقیم . یا غیر مستقیم در فعالیت های گروه مربوطه مشارکت دارد . تاثیر این شبکه ها در مشارکت اجتماعی به حدی بوده است که برخی از شبکه  های اجتماعی با هدف مشترک ایجاد شده اند .


 به اشتراک گذاری علاقه مندی ها :

به اشتراک گذاشتن علاقه مندی ها در شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار بالایی دارد . کاربران در شبکه های اجتماعی اطلاعات ، عکس ، نرم افزار ها و ... را به اشتراک می گذارند . این اشتراک گذاری باعث دسترسی بهتر کاربر به اطلاعات می شود .

 

اهداف شبکه های اجتماعی

اهداف نهان :

کسب در آمد :

امروزه شبکه های احتماعی بعد از گوگل و یاهو تبدیل به پرافتخارترین خدامت اینترنتی شده اند . از آن جایی که اعضای یک گروه در گروه خود براساس یک هدف و سیستم در کنار هم قرار گرفته اندد مدیران گروه ها به شرکت های تبلیغاتی اجازه می دهند تبلیغ خود در آن شبکه گذاشته شود و در مقابل تبلیغ از آن ها هزینه ای را دریافت نمایند .


شبکه های اجتماعی جایگزین سازمان ملل :

در آینده شبکه های اجتماعب به رابطی میان دولت و ملت تبدیل می شود و تمامی فعالیت های بین المللی از طریق ان ها پیگیری می شود .